skip to Main Content

Het is hoe je het bekijkt

  • Shanna Wielinga
De realiteit waarin wij leven is een product van een gemeenschappelijk ideeëngoed; een uiting van cultuur. Ons huidige ideeëngoed biedt ruimte aan een realiteit waarin 650 miljoen dieren per jaar onder erbarmelijke omstandigheden worden 'geproduceerd'. Is deze consument-product visie in de verhouding tot dieren de enig denkbare mogelijkheid?
Het Is Hoe Je Het Bekijkt
Het is hoe je het bekijkt (Illustratie: Shanna Wielinga)

Ken je dat? De vogeltjes fluiten, de lucht is blauw, je loopt rustig over straat. Een voetganger komt je tegemoet en nog voordat je hem een beleefd knikje toe hebt kunnen werpen ligt er al een kersverse fluim voor je voeten.

Vies!

Ken je dat? De vogeltjes fluiten, de lucht is blauw, je zit op een bankje in de zon. Naast je schraapt je buurman zijn keel en slikt verwoed. Heeft hij dat nou doorgeslikt?

Iew!

Spugen of slikken? (Illustratie: Shanna Wielinga)

Als je bent opgegroeid met de Nederlandse cultuur zul je niet snel in gezelschap de inhoud van je keel op straat spugen. Je medemens ongevraagd confronteren met jouw lichaamssappen is vies en onbeschoft. Het heurt niet.

In China daarentegen zou je juist raar worden aangekeken als je je rochel doorslikt. Zij vinden het legen van de keel een goede manier om het lichaam te reinigen. Het zou tegennatuurlijk en onhygiënisch zijn om je eigen afvalstoffen door te slikken.

De manier waarop je handelt hangt dus in sterke mate af van het ideeëngoed dat je hebt meegekregen.

HET IS HOE JE HET BEKIJKT

    Iedereen wordt in meer of mindere mate gevormd door de cultuur

    Hierbij hou ik de definitie van aan van Yuval Noah Harari in Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid (2011). In hoofdstuk 2 omschrijft hij cultuur als de immense diversiteit aan imaginaire realiteiten die mensen verzinnen en de diversiteit aan gedragspatronen die daaruit voortvloeien.

    waarin hij opgroeit. De opvattingen die wij meekrijgen of gaandeweg opdoen bepalen in sterke mate de manier waarop wij handelen. Ideeën zijn, naast instinctieve overlevingsreacties, de veroorzakers van gedrag en al handelend scheppen wij onze realiteit. De wereld waarin wij leven is dus een product van ons gemeenschappelijk ideeëngoed.
    De wereld waarin wij nu leven, is er één waarin in Nederland alleen al 650 miljoen dieren per jaar onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd en gehouden worden om hun vlees, melk of eieren. Dagelijks eindigt het leven van 1,8 miljoen van hen in een kille fabriek, meestal na een lange, stressvolle rit. Vanuit welk ideeëngoed zijn wij hier gekomen?

    Een kapitalistisch systeem (Illustratie: Shanna Wielinga)

    Deze situatie is niet ontstaan ten gevolge van een democratische beslisronde waarbij iedereen zijn stem mocht uitbrengen op de concrete motie Zo veel mogelijk dieren, zo snel mogelijk vetmesten, in zo klein mogelijke hokken. Deze situatie is een typische uiting van het kapitalisme, een politiek-economisch gedachtengoed waarin winst het belangrijkste streven is. In dit levensechte Monopoly zijn mens en dier slechts pionnen die ingezet worden om winst te vergroten. Andere denkbare belangen, zoals het welzijn van mens, milieu en dier, zijn bijzaak.

    Dit ideeëngoed, winst is belangrijker dan welzijn, heeft zich in vrij extreme vorm genesteld in onze maatschappij. Het uit zich dagelijks op grote schaal in barbaarse praktijken en brengt onze leefomgeving schade toe. Is deze realiteit de enig denkbare mogelijkheid?

    Het kapitalistisch ideeëngoed uit zich op grote schaal in barbaarse praktijken en brengt ons leefomgeving schade toe. Is deze realiteit de enige mogelijkheid? Het antwoord is nee.

    Het antwoord is nee. Er zijn veel andere visies op de inrichting van maatschappijen denkbaar die niet voornamelijk gekenmerkt worden door winst en efficiëntie. Ter inspiratie worden in de serie Het is hoe je het bekijkt telkens twee visies over de verhouding tussen mens en dier tegenover elkaar gezet.

     

    Laat je inspireren, open je geest, doorbreek de waanzin

    …met de vertellingen

    Shanna Wielinga is de oprichtster van snakeshusband. Ze is van jongs af aan betrokken geweest bij het leed van dieren in de intensieve vee-industrie. Vanaf haar eerste verzetsdaad vegetariër te worden tot het ondernemen van acties om de vee-industrie structureel te hervormen, streeft ze naar een inclusieve maatschappij waarin mens en dier een waardig leven kunnen leiden.

    Wil je in naar aanleiding van dit artikel in contact komen met snakeshusband? Dat kan!

    Contactformulier

     

Top Back To Top